September 14, 2010

Pasaj din Amintiri din pribegie, Neagu Djuvara

"In primele zile de la sosirea mea, Leca mi-a spus un lucru pe care l-am luat intai ca o butada. Mi-a zis cam asa ceva: "Dumneata, daca nu te apuci sa-ti scrii impresiile in primele trei luni, n-ai sa mai scrii niciodata nimic. Eu, dupa douazeci de ani aici, nu stiu ce as mai putea scrie.." Azi, imi dau seama ca nu era o butada. Oricat parea de paradoxal la prima vedere, strainul inzestrat cu spirit de observatie si perspicacitate-si un minim de talent-poate, dupa o sedere de cateva luni, sa-ti zugraveasca un tablou destul de original al noii societati pe care a descoperit-o si pe care o observa. Dupa douazeci de ani, daca-i cinstit sufleteste, nu poate decat constata cu intristare ca n-a inteles nimic din moravurile si psihicul populatiei in mijlocul careia a trait si ca toate observatiile sale au ramas inspaimantator de superficiale. (..) Pentru a patrunde cat de cat in lumea lor cea mai tainica, cea mai adevarata, ar fi trebuit sa traiesc intr-un colt de tara veche, ca ei, intr-o casa cu chirpici cu usa si fereastra de tabla sau-mai bine- intr-o coliba de rogojina, cu o femeie, sau mai multe, si o droaie de copii goi in jur, in aceeasi ograda cu capra si curcanii si gainile golase, sa invat limbile lor, sa traiesc ca ei, sa drm ca ei, sa bolesc ca ei, sa ascult seara de seara povesti din trecut, povesti de vraci si de vrajitoare, si atunci poate-poate, dupa zeci de ani, as fi inceput sa patrund in lumea lor. Si inca..."

Neagu Djuvara a petrecut 23 de ani in Niger

No comments:

Post a Comment